пятница, 15 апреля 2016 г.

Метод "активного слухання" за Юлією Гіппенрейтер

Що означає «активно слухати» дитину? Ось кілька ситуацій:
  • Мама сидить у парку на лавці, до неї підбігає малюк у сльозах: «Він забрав мою машинку!».
  • Син повертається зі школи, кидає на підлогу портфель. На питання батька відповідає: «Більше я туди не піду!».
  • Дочка збирається гуляти; відмовляється вдягати «цю дурнувату шапку».
У всіх випадках, коли дитина засмучена, ображена, зазнала невдачі, коли їй боляче, соромно, страшно, коли з нею обійшлися грубо або несправедливо і навіть коли вона дуже втомилася, перше, що потрібно зробити – дати їй зрозуміти, що ви знаєте про її переживання, «чуєте» її.
Для цього найкраще сказати, що саме, на вашу думку, відчуває зараз дитина. Назвати словами її почуття або переживання. Поверніться до неї обличчям, опустіться на рівень очей. Це перші та найсильніші сигнали про те, наскільки ви готові її почути. Важливо говорити у стверджувальній формі, констатувати, а не запитувати. Дитина засмучена, їй важко зараз відповідати на питання. 

Реагуйте приблизно так:
СИН: Він забрав мою машинку!
МАМА: Ти дуже засмучений і розсерджений на нього.
СИН: Більше я туди не піду!
ТАТО: Ти більше не хочеш ходити в школу
ДОЧКА: Не буду я носити цю страшну шапку!
МАМА: Тобі вона дуже не подобається.

Важливо «тримати паузу» в розмові. Після кожної вашої репліки краще помовчати. Пам’ятайте, що цей час належить дитині, не забивайте його своїми міркуваннями і зауваженнями. Дізнатися про те, що дитина готова до наступної репліки, можна за її поглядом. Якщо очі дивляться не на вас, а вбік, «всередину» або вдалину, мовчіть. Всередині відбувається дуже важлива і потрібна внутрішня робота.
Такі відповіді можуть здатися незвичними і навіть дивакуватими. 

Легше було б сказати:
– Ну нічого, пограється й віддасть.
– Як це ти не підеш до школи ?!
– Годі вередувати, нормальна шапка!

Та всі ці відповіді мають спільний недолік: лишають дитину наодинці з її переживаннями. Батьки повідомляють дитині, що її почуття неважливі.

Метод «активного слухання» однозначно має перевагу. 
Варто принаймні спробувати!

Джерело: Ю.Б. Гіппенрейтер “Спілкуватися з дитиною… Як?”

Відвідайте нашу сторінку SuperKidsTips
 
Батьківство. Виховання. Порада.

Комментариев нет:

Отправить комментарий